Pregledni rad
Mateusz-Milan Stanojević; Filozofski fakultet u Zagrebu
Sažetak
Kognitivna se lingvistika bavi konceptualnom metaforom još od prvotnog modela Lakoffa i Johnsona iz 1980. godine. Premda je konceptualna metafora prihvaćena kao jedan od ključnih dijelova kognitivnolingvističke teorije, postoje različiti teorijski prijepori vezani uz motivaciju konceptualnih metafora, njihovu kulturnu određenost, konvencionaliziranost te pitanje je li riječ o ustaljenoj strukturi znanja ili procesu. Cilj je ovog rada dati pregled temeljnih pojmova, ujedinivši ih u model koji preuzima najbolje dijelove različitih pristupa i omogućuje temelj za jasnu operacionalizaciju. Rad se bavi dvama temeljnim pitanjima: dinamičnošću odnosno statičnošću konceptualne metafore i njezinim ograničenjima. U radu se zagovara
integrirani pristup konceptualnoj metafori, koji uz dinamični pogled na metaforu kao na kognitivnu sposobnost povezivanja dviju domena u stvarnom vremenu ne isključuje ustaljenost pojedinih veza, što omogućuje konceptualnu i tekstualnu analizu. Dvostrukost metafora očituje se i u njihovoj motivaciji te se u radu umjesto odjeljivanja kulturne motivacije i utjelovljenja izlaže pristup u kojem je konceptualna metafora podjednako usađena u kulturna i utjelovljena iskustva sadržana u središnjim znanjima. Središnja su znanja metonimijsko načelo motivacije konceptualnih metafora, a vrijede za neku zajednicu. Doseg onoga što je zajedničko ograničen je mogućim biološkim univerzalijama i zajedničkim kulturnim elementima, što se prirodno odražava i na detaljnost konceptualnih metafora (shematičnije konceptualne metafore javljaju se u više kulturnih zajednica nego detaljne). Naposljetku, integracija dvostrukosti konceptualnih metafora očituje se i u pristupu njihovoj analizi, gdje se zagovara kombinacija konceptualne integracije (koja je pogodna za inovativne metafore i njihovo modeliranje u stvarnom vremenu) i »tradicionalne« konceptualne analize (koja je pogodna za konvencionalizirane konceptualne metafore).
Ključne riječi
konceptualna metafora; motivacija; središnja znanja; konceptualna integracija; metafore; kognitivna lingvistika