Izvorni znanstveni članak
Maja Balija, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Gordana Hržica, Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Jelena Kuvač Kraljević, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Sažetak
Rečenice s umetnutim strukturama, a takve su svakako odnosne rečenice, najveće su dostignuće jezičnog razvoja te su stoga opravdano jedna od vodećih tema psiholingvističkih teorijskih promišljanja i istraživanja. Prema generativnoj teoriji za razumijevanje ili proizvodnju takvih struktura potrebno je na sintaktičkoj razini obrade provesti nekoliko lingvističkih postupaka, primjerice, napraviti sintaktički pomak, ostaviti trag, dodijeliti tematsku ulogu pomaknutom elementu te uskladiti elemente odnosne rečenice. Ne čudi stoga što se ovladavanje ovim strukturama intenzivno događa tek u školskoj dobi, a za djecu s posebnim jezičnim teškoćama (PJT) nepremostiv je izazov. Provedeno ispitivanje pokazuje da se u proizvodnji odnosnih rečenica djeca s PJT–om značajno razlikuju od djece urednoga jezičnoga razvoja, što upućuje na dijagnostičku vrijednost ovih sintaktičkih struktura.
Ključne riječi
odnosne rečenice, usvajanje rečenica, proizvodnja rečenica, djeca s posebnim jezičnim teškoćama (PJT)